Dacia, în ședință de urgență: mașina produsă în România care îi pune probleme. Salvarea e acest model ținut „la secret”
Dacia s-a bucurat de un succes răsunător în ultimii 16 ani. Dar concurența devine mai bună și livrează mașini din ce în ce mai ieftine. În 2021, am putea vedea o schimbare considerabilă.
Finalul lui 2020 a adus trei noi modele Dacia: Sandero, Logan și Sandero Stepway. Cele trei sunt superioare, evident, generației precedente și asta mai ales noii platforme folosite de Dacia. Dar toamna a prins Dacia pe picior greșit.
Ford încă are mașini mai scumpe decât ale Dacia, chiar și în configurația de bază, dar Puma s-a remarcat într-un mare fel. Deocamdată, producătorul de la Mioveni a încheiat 2020 cu cifre bune, în ciuda dificultăților.
Sandero a fost în primele 11 luni din 2020 modelul produs şi în România cu cele mai bune rezultate comerciale la nivel european. A ocupat la nivel european locul 11 în intervalul ianuarie-noiembrie din 2020, cu aproape 150.200 de unităţi, în scădere cu 26,6% faţă de perioada similară a anului 2019.
Aici vine provocarea pentru Dacia, dar nu pentru Sandero, ci pentru Duster. Ford Puma s-a clasat pe locul 18 la nivel european în noiembrie şi 25 per total 11 luni din 2020, conform ZF. În noiembrie s-au livrat la nivel european 13.320 de unităţi, ceea ce îl clasează pe locul al patrulea în topul SUV-urilor mici, după Peugeot 2008, Renault Captur şi VW T-Roc. Însă, în noiembrie, Puma a depăşit Dacia Duster.
Dacia pregătește un Duster mai mare
Duster s-a bucurat de un parcurs admirabil, între celelalte SUV-uri. Ca să continue în aceeași direcție, Dacia ar pregăti un model și mai mare. Practic, fostul Lodgy transformat într-un Grand Duster. Numele nu e confirmat.
Mașina ar urma să fie lansată în toamna lui 2021 sau toamna lui 2022, în funcție de evoluția pieței auto. Cu o lungime de 4,50 metri, cu elemente de design similare cu Sandero Stepway și Duster, cu o versiune de 7 locuri, dar și cu un preț simțitor mai mare, viitorul SUV al Dacia va aduce și prima motorizare hibrid, E-Tech, o versiune simplificată a celei de pe Clio.
Bătaia pe preț pentru SUV
În prezent, Duster e un model lansat în 2018 și cu un preț de pornire de circa 14.000 de euro. Cea mai scumpă versiune e Prestige la 18.250 euro. Cel puțin din acest punct de vedere Ford Puma stă mai prost.
Cel mai ieftin model costă 20.800 euro, dar cu motorizare hibridă și 125 CP. Cea mai scumpă versiune ajunge la 32.250 euro, dar cu motor de 1,5 litri de 200 CP, ceea ce Duster n-are oricum.
E de așteptat ca noul SUV Dacia să fie la un preț mai ridicat, eventual peste 15.000 de euro în versiunea de bază. Miza e însă pe ce dotări primești în acea versiune. Duster, de exemplu, e destul de spartan. Tocmai de aceea Dacia poate pierde cotă de piață pe SUV din cauză că Puma nu e la o diferență de preț atât de mare – sau, cel puțin, oferă mai mult decât Duster. Va fi însă o perioadă interesantă.